Gezond

Op maandag 3 oktober besloot ik mijn leven te beteren op gebied van eten. Waarom? Daarom:
– 10 kg bijgekomen in 10 maand
– Bijna dagelijks barstende hoofdpijn
– Vermoeidheid
– Humeurig
– Mijn lichaam voelde gewoon ongezond aan…

Een dik jaar geleden deed ik een #whole30, een soort kick-off als je Paleo gaat eten. Basicly mag je de eerste 30 dagen enkel vlees, vis, groenten, fruit (beperkt), noten en zaden eten. Alles wat processed is zoveel mogelijk vermijden, alsook suikers en chemische producten. Natuurlijk na die 30 dagen kan het iets losser en is het de bedoeling om een evenwicht te vinden dat goed is voor je eigen lichaam.

Leren luisteren naar je lichaam, dat is de bedoeling. Wanneer heb ik honger? Wanneer heb ik goesting? Eet ik door honger of stress? Belangrijk voor een emo-eter als ikzelf! Hint 10 kg in 10 maand…

Nu een jaar geleden was me dat allemaal goed bevallen, maar dan ging ik voor een week naar New York. Terug thuis, en alle goede gewoontes waren alweer vergeten. Dus waarom niet opnieuw van start gaan? Maar met vooraf het voornemen dat dit een opdracht van lange adem is en geen “crash dieet” van 30 dagen.

Ik wil goede gewoontes aanleren, en dat neemt nu eenmaal maanden in beslag!

Om van start te gaan schreef ik mij ditmaal in op Project30 via Project Gezonder. Zeker een aanrader voor mensen die niet goed weten hoe te beginnen. Je krijgt enkele voorbereidende mails en gedurende 30 dagen een dagelijkse mail met tips, tricks en lekkere recept ideetjes! Daarnaast kan je ook lid worden van een Facebookgroep waar mensen die net hetzelfde programma (hebben) doorlopen hun persoonlijke verhalen en tips delen.

Ik heb véél geleerd tijdens deze cyclus! Hetgeen mij het beste zal bijblijven is dat gezond eten niet saai of slecht hoeft te zijn. Variatie is zeker mogelijk, en door dit te ontdekken is het nu makkelijker om verder op het goede pad te blijven.

Zo organiseerde ik na die 30 dagen geen eetfestijn van pasta, friet en pizza. Zo koos ik op een werklunch voor de koolvis met prei in plaats van de pasta met kip. En zo maakte ik dit weekend paleo-proef pizza in plaats van een te kopen!

Nu ga ik verder op zoek naar een evenwicht tussen thuis-werk-vrienden. Momenteel eet ik thuis sowieso paleo, en als ik niet thuis (of op het werk) kan eten, dan probeer ik zo gezond mogelijk te eten. Die balans in evenwicht proberen te houden!

Veranderen is moeilijk. Maar moeilijk gaat ook!

3 gedachtes over “Gezond

  1. Dag Claire,

    Ik heb je verhaal gelezen en mijn complimenten dat je het zo doet zoals je het doet. Zelf ben ik sinds een week ook begonnen met Paleo. Al heb ik in de eerste week nog wel even moeten zoeken en daardoor niet alle maaltijden volgens het Paleo-concept kunnen doen. Een bijkomend voordeel is dat mijn man vandaag ook bij dezelfde orthomoleculaire therapeut is geweest en dat wij het nu samen gaan doen. Hij mag iets meer smokkelen dat ik maar dat gaat goed komen. Ik hoop dat ik mij beter ga voelen en dat vooral mijn darmen wat meer rust gaan krijgen.
    Ik veel je heel veel succes wensen en ik ga je volgen. Misschien steek ik nog iets van jou op;-) Fijne avond.

    Groeten,
    Niels

    • clairiesworld zegt:

      Hey Niels!
      Dank je voor je bericht! Ik wens jou en je man ook heel veel succes! Laat je vooral niet ontmoedigen, alle begin is moeilijk. En je zal hoogstwaarschijnlijk ook last krijgen van “afkickverschijnselen”, al zal je daarover ook wel gelezen hebben. Die paar dagen zijn moeilijk, maar het is het écht wel waard! En die darmen komen wel terug in orde… Het is een beetje zoeken wat kan en niet kan. Dat ben ik zelf ook aan nog steeds aan het ontdekken!
      Ik zal mijn best doen hier regelmatig iets te posten, en hopelijk geeft het jullie wat inspiratie!
      Groetjes,
      Claire

Geef een reactie

