One-cup pancakes

Enkele jaren geleden heb ik het fantastische recept ontdekt van Jamie Oliver uit zijn boek ‘Ministry of food’One-cup pancakes, tropical yoghurt and mango. Op zijn website vind je het volledige recept terug, met die overheerlijke topping: geplette banaan met kokosnoot en een lepel yoghurt… Dit zou ik elke dag kunnen eten!

De one-cup pancakes zijn super simpel klaar te maken:

  • 1 ei
  • 1 tas melk
  • 1 tas (zelfrijzende)bloem

Roeren roeren roeren die handel! Bakken in een pan met wat boter. Flip it, klaar is kees. Simpele pancakes, simpele topping… Ideaal ontbijt!

One-cup pancakes met kokosnoot.

Maar ik heb niet altijd alle ingrediënten in huis om die lekkere topping te maken, plus ik eet graag pannenkoeken zonder iets op. Perfecte reden om enkele varianten uit te testen:

  1. Voeg geschaafde kokosnoot toe aan het deeg: dit geeft een extra smaakje aan het deeg, maar persoonlijk vind ik het iets te flauw om zonder topping te eten;
  2. Geraspte verse appel en een beetje honing: maakt de pancake wat zoeter, heel lekker maar ook hier niet helemaal overtuigd om dit alleen te eten dus heb ik er Nutella opgesmeerd;

    One-cup pancakes met appel en honing.

  3. Met cacaopoeder: het was een soort van instant cacaopoeder, geen pure, dit kan een reden zijn waarom ik de smaak flauw vond… experiment niet geslaagd!
  4. Gesmolten melkchocolade met nootjes in het deeg: de pancake was droog, er moet heel veel chocolade gesmolten worden voor dat de smaak er goed doorkomt;
  5. Banaan gemixt in het deeg, honing en een halve geperste limoen: zeer smaakvol, de banaan maakt de pancake wat zwaarder, de limoen frist het allemaal op –> mijn persoonlijke favoriet! Ideaal om zo op te eten, als er geen choco, of yoghurt ed. in huis is als smeersel. Jammer genoeg heb ik hier geen foto van: mijn geduld kon het niet aan om te wachten met dit lekkers binnen te spelen.

Omdat het recept zo simpel is en weinig basisingrediënten bevat vind ik het gemakkelijk om nieuwe dingen hiermee te proberen, en vooral heel leuk! Met 1 extra ingrediënt zorg je al voor een groot smaakverschil!

Volgende hersenspinsels deel ik graag met jullie:

  • Bij gebruik van zelfrijzende bloem worden de pancakes wat fluffy;
  • Ikzelf gebruik een mini-pan om zo goed mogelijk de grote te bereiken van de typîsche American Pancakes, waarop dit recept is gebaseerd;
  • Boter de (antikleef)pan goed in voor het bakken van elke pancake (veeg de oude boter en resten eventueel weg met goed opgevouwd keukenpapier);
  • Begin wat rond te draaien met uw pan vanaf de randen wat gebakken lijkt, zo verklein je de kans dat uw pancake blijft plakken.

Smakelijk! Indien jullie zelf nog tips & tricks hebben, laat het mij zeker weten 🙂 Ik probeer graag nieuwe dingen uit!

Geef een reactie

