50 Shades of Grey

Inderdaad, ook ik ben een slachtoffer dan de trilogie Fifty Shades’ (geschreven door E L James). Het eerste boek, Fifty Shades of Grey, heb ik verslonden. Dat is in eeuwen niet meer gebeurd. Morgen begin ik aan nummer 2, Fifty Shades Darker.

Enkele collega’s hadden het boek gelezen en waren helemaal in de ban. Ze konden letterlijk niet stoppen met giechelen, gniffelen en erover te praten. Helemaal verstomd keek ik hen aan. De enigste reacties dat ik had gehoord was dat het een erotisch getint boek was, stationsroman, slecht geschreven. Maar hun reacties maakte mij wel nieuwsgierig. Misschien zit er toch een verhaal achter?

Oh boy, there is!

Het begin: Naïef als ik ben, idyllisch beeld over liefde, geloofde ik dat het een romantisch verhaal zou zijn. True, ik wist dat er een donker kantje aan vast ging hangen… Maar die eerste 50 à 100 pagina’s had mij de waarschuwing doen vergeten. — Why, o why?! —

Het is geen geheim meer dat de sekscènes “kinky” getint zijn. Eerlijk gezegd, ik verwachte dat het vulgairder zou zijn. Met momenten is het allemaal kort en bondig omschreven. [Gelukkig!] Wel de ene obscene omschrijving na de andere… Maar er zit ook een écht verhaal in. Het positieve is dat de seksscènes niet puur om seks gaan, maar ‘allemaal’ een achterliggende betekenis hebben voor de personages. Dit vormt de personages, of helpt u om de personages beter te begrijpen (of net niet).

Fifty Shades of Grey nam mij mee op een rollercoaster aan gevoelens. Happy, torn, hopeful, mad… en het eindigde met SAD! Het liet mij achter met een depressief gevoel (een beetje overdreven omschreven). Zoals zo vaak omschreven in het boek: Fifty Shades of Fucked Up.
[True story!]

Ik, als hopeloze romanticus, bleef heel het boek geloven dat er wel een oplossing is! Dat alles goed kan komen… Ook al geloof ik er zelf niet meer in. Even voelde ik me Miss Anastasia Steele.

“When literature student Anastasia Steele goes to interview young entrepreneur Christian Grey, she encounters a man who is beautiful, brilliant, and intimidating. The unworldly, innocent Ana is startled to realize she wants this man and, despite his enigmatic reserve, finds she is desperate to get close to him. Unable to resist Ana’s quiet beauty, wit, and independent spirit, Grey admits he wants her, too—but on his own terms.

Shocked yet thrilled by Grey’s singular erotic tastes, Ana hesitates. For all the trappings of success—his multinational businesses, his vast wealth, his loving family—Grey is a man tormented by demons and consumed by the need to control. When the couple embarks on a daring, passionately physical affair, Ana discovers Christian Grey’s secrets and explores her own dark desires.”

— From ‘Fifty Shades of Grey’ written bij E L James —

Next on Fifty Shades of Fucked Up: Will Mr. Grey step into the light? Why is he the way he is?

Een gedachte over “50 Shades of Grey

Geef een reactie

