Harry Potter: The end

Voor zo wat de helft van mijn levensjaren is Harry Potter een permanent figuur geweest in mijn leven. Een volledig hoofdstuk, of eerder een boek, werd gisteren afgesloten na het zien van de aller laatste Potter film.

Zo een dikke 10 jaar geleden kreeg ik “Harry Potter en De Steen Der Wijzen” (boek) als kado. Mijn eerste gedachte was: “Ouh nee, weer een leesboek? Ik lees niet eens graag!”. Uit vriendelijkheid en beleefdheid ben ik er dan toch ingevlogen EN erdoor gevlogen. Meegesleurd in het magische land van tovenaars, Zweinstein en Zwerkbal… Mijn fantasie kon er maar niet genoeg van krijgen!

Elke lezer die van een bepaalde boekenreeks houdt, heeft altijd schrik van de verfilming. Zelf op die jonge leeftijd vroeg ik mij af hoe ze al dat magische op het grote witte doek gingen krijgen. Ook had ik schrik voor de verhaallijn, niet alle details kunnen worden verfilmd. Maar mijn angsten waren onterecht! De film was magisch en de juiste verhaalelementen werden gekozen. De omschrijvingen uit het boek voor personages, gebouwen, straten… waren zo goed als op de letter verfilmd. Het was bijna net hetzelfde als ‘in mijn hoofd’. Die dag kwam er een heel blij kind uit de cinémazaal, en ik zal niet de enigste geweest zijn aan het grote succes te zien.

Nu zijn we zo een 10 jaar later. Alle boeken zijn geschreven over deze (niet meer zo) jonge tovenaar, en alle films zijn verschenen. Gisteren ben ik vol spanning naar de laatste film uit de reeks gaan kijken, in de cinéma uiteraard. EN… Hij was af!

Alles zat goed, personages, decors, losse eindjes, filmmuziek… Filmmuziek! *nog steeds met mijn mond vol tanden* Als ik écht écht kritiek zou moeten geven is dat deze laatste film het minste overeenkomt met het boek. Maar het laatste boek was ook heel dik en vrij complex. En die ene scène met Harry zonder bril was ook wennen. In ieder geval was dit voor mij geen struikelblok.

Zeer tevreden stapte ik uit de zaal, waarna ik werd overwelmd door verdriet. Na het laatste Harry Potter boek waren er toch nog de films om naar uit te kijken! Na ‘Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2’ is er… niets.

Het klinkt misschien dramatisch, en dan! Harry Potter en co. Ik ga jullie missen! R.I.P. aan alle personages die overleden zijn. Jullie hebben mij allemaal heel veel plezier gebracht!

2 gedachtes over “Harry Potter: The end

    • clairiesworld zegt:

      Minpunten!!
      Het zijn wel kinderboeken, vooral de eerste boeken (en films) hebben iets kinderlijks. Ach je ziet maar of u dit echt kan boeien he 🙂

Geef een reactie

